Celozrnná vánočka

Celozrnná vánočka

Jelikož jsem vánočku nikdy nepekla, vybrala jsem na zkoušku recept od Fitrecepty a jako tradičně jsem si ho ještě trochu upravila. Celý původní recept najdete tu. Omlouvám se, že je pozdě, ale chtěla jsem ji mít na zítra na ráno čerstvou :)

Suroviny:
220 ml vlažného mléka
300 g celozrnné mouky
200 g hladké špaldové mouky
25 g čerstvého droždí
80 g másla
80 g březového cukru
3 žloutky (z toho 1 si nechejte na potírání)
Špetka soli
Rum
100 g rozinek
Mandle na posypání (stačilo cca 30 g)

Kvásek
Droždí smícháme se lžičkou cukru, mícháme, dokud nám nezkapalní. Ve 100 ml vlažného mléka rozmícháme kvásek a hned přidáme do těsta.

Máslo, cukr, zbylé mléko, žloutky, sůl vymícháme a spolu s kváskem nalejeme na dno domácí pekárny (pokud nemáme pekárnu, prostě vypracujeme těsto v míse a dáme do tepla kynout). Přidáme do pekárny obě mouky a zapneme (můj program trvá necelé 2 hodiny).
Těsto je opravdu husté a nelepilo, krásně vypadlo z formy na pomoučenou podložku. Mezitím rozinky zalijeme cca panákem rumu a necháme po celou dobu, co mi jede program v pekárně stát (občas promíchejte). Jakmile máme těsto vymíchané a vykynuté, rozinky osušíme a vpracujeme do těsta. Rozdělíme těsto na počet pramenů, ze kterých budeme schopni zaplést. Já pletla z 8mi a co vám budu nalhávat, byl to sakra adrenalin. Ideální je najít nějaké video na jůtubu (youtube.com). Přendáme na plech vyložený pečícím papírem. Zapletenou vánočku potřeme žloutkem (krásně mi ten jeden vyšel na celou vánočku) a posypeme plátky mandlí.
Troubu si vyhřejte na 190oC, po chvíli pečení jsem ji stáhla a pekla na 180oC zhruba půl hodiny.

Komentáře