Chilli

Chilli

Už jste někde četli, že Chilli Vám může trochu pomoct při hubnutí? Chilli obsahuje kapsaicin, díky němuž lehce zrychlí spalování (používá se jako součást různých spalovačů na hubnutí) a sníží chuť k jídlu. Kapsaicin způsobuje pálivou chuť paprik. Bohužel chilli u některých lidí může dráždit (sliznice). Já mezi ně naštěstí nepatřím a s velkou oblibou si papričky pěstuji sama. Semínka kupuji tu. Pěstuji různě pálivé Jalapeňos (většinou do 15 000 SHU).
V současných vedrech nechávám papričky mimo skleník (tady na jižní Moravě to v létě děsně peče a ve skleníku mi umíraly). Bohužel, s příchodem podzimu se mi stává, že zbytek paprik sklízím zelených. Ale i tak vždy něco sklidím (na sladkou chilli omáčku a pár sklenic zavařených paprik). Papriky se začínají pěstovat brzy v zimě, což mi nevadí, páč se těším na zahradu a můžu si hrát. Takže v lednu začnu semínka dávat do rašelinových tablet. Ty dávám do podmisek do koupelky na zem (máme tam topení v podlaze) a udržuji tablety vlhké. Za pár dnů začnou rašit, tak je přendám a zasadím do kelímku se substrátem (zasadím je nízko, aby až povyrostou, jsem mohla dosypat hlínu a rostlinu uměle snížím). Prý nemají být na parapetu skrz průvan, ale já je na okně mám (je to jediný prostor kde je můžu dát). Jakmile rostlina povyroste, dosypu hlínu (rostlina bude mít víc prostoru na kořeny). Není třeba hnojit, protože tableta rašeliny je hnojená. Jak se venku oteplí (po zmrzlých tzv. Pankrác, Servác, Bonifác) dávám papriky do substrátu do "jámy" na zahradě, zaleju, zasypu zeminou a pořádně přitlačím na zeminu. Máme zasazeno! Každopádně návod na pěstování paprik najdete taky na stránkách, kde kupuji sazenice. Nejsem totiž odborník, jen se tím bavím :D už se musím podívat jakou odrůdu si zase objednám. Minulý rok jsem pěstovala ze semínek co jsem vyloupala z paprik, ale už chci zkusit jiné.

Co jsem už zkusila vypěstovat:
Jalapeňo Maylon (velké plody, slabší pikantnost a díky velikosti plodů nebylo tolik)
Jalapeňo Summer Heat (tahle byla asi nej, největší výnos, je totiž podstatně menší než J. Maylon, příjemná pálivost)
Black Scorpion Tongue (tahle pálí o kapku víc než předchozí dvě, délé dozrává, rostlina byla vyšší a plodů měla docela dost)
Black Pearl (přiznám se, že tuto si moc nevybavuji)
Sangria Ornamental (nepálí, na dívání je krásná ale chuťově prostě nepálí)

Dalším zajímavým benefitem chilli je jeho pozitivní vliv na snižování krevního tlaku, snížení chutí na sladké a slané dobroty. Působí také jako přírodní analgetikum a afrodiziakum.

Název paprika získala od Kolombuse z důvodu nápadně připomínající peprnou chuť tehdy v Evropě známého pepře (piper) lišícího se od jiných plodin pálivostí.

Podle Guinessovy knihy rekordů je od 1. března 2011 nejpálivější chilli Trinidad Scorpion Butch T s ratingem Scoville na 1.463.700 SHU. (Scoville heat units - v češtině něco jako pálivostní body).

Na chilli je super že se dá použít jak čerstvé tak sušené, pecka je, že po úpravě neztrácí svoji pálivost. V Mexiku se např. lusky vyplňují různými nádivkami a zapékají se. Co mě celkem pobavilo v zajímavostech o chilli je, že ho afričtí zemědělci používají k odpuzování slonů :D no další zajímavý věci o chilli najdete tu.

PS: pokud máte kde a máte rádi pálivé, pár keříků si určitě zkuste vypěstovat. Když to zvládnu já ..... NevinnýSmějící se
PS 2: kdyby vás zajímala Mexická kuchyně, zkuste se zaměřit na kuchařku Kamu její kuchyně mě baví, je barevná a já miluju barvy!

Komentáře