Hovězí vývar

Hovězí vývar

U nás se ke štědrovečerní večeři podává vývar. Na rybí (hlaví) polívku si nepotrpíme, ale na co si naopak potrpíme je dobrý, silný vývar. Tak jednou za rok se prostě hecnu a nechám papiňák chillovat (odpočívat) v kredenci (v lince) a táhnu (pomalu vařím) vývar několik hodin. Tentokrát cca 4 a půl hoďky.

Suroviny:
Hovězí kosti "bez masa" (dle velikosti hrnce, já měla kilo)
Hovězí kosti s masem (podle velikosti a taky kolik masa chcete potom obrat do polévky, já jsem měla jednu kost)
Cibule dle chuti (mě už se vlezly do hrnce jen dvě)
Česnek dle chuti (použila jsem asi 7 stroužků)
Mrkev dle chuti (použila jsem 2 menší a 2 střední mrkve)
Celer dle chuti (použila jsem polovinu bulvy)
Petržel dle chuti (použila jsem 3 kousky)
Bobkový list dle chuti (já měla 4)
Nové koření dle chuti (já dala 5 bobulí)
Pepř celý dle chuti (nevím kolik jsem jich tam dala, ale aspoň 10 kuliček to snese)
Sůl
Sušená nať libečku (několik lístků, je to přírodní magi)
Sušená nať petržele (několik lístků)

Kosti omyjeme a vložíme do hrnce. Zalijeme vodou a přivedeme k varu. Několik minut pečlivě sbíráme šum (pěnu), který se nám tvoří (je to sražená krev a musí pryč, pokud nechceme vývar kalný). Jak máme posbíráno a šumu se tvoří méně a méně, začneme přidávat očištěnou zeleninu. Mrkev oloupeme a překrojíme max. na polovinu, celer okrájíme a rozdělíme na 4 díly, petržel oloupeme a necháme v celku, cibuli oloupeme a necháme celou, česnek oloupeme a necháme v celku (pokud máte bio česnek, nemusíte ho ani loupat a necháme ho klidně se slupkou). Přidáme všechny kuličky (nové koření, pepř), listí (bobkáč, natě, které lze samo vynechat) a osolíme. Stáhneme plamen na minimum, přiklopíme poklicí a pomalu bubláme a bubláme. Až Vás to přestane bavit, polévku odstavíme a opatrně vyjmeme kosti (dáme zvlášť do misky) a zeleninu (taky zvlášť). Vývar scedíme, abychom bezpečně vyjmuli vše, co tam nechceme (jako úlomky kostí, kuličky, natě, listy). Zeleninu pokrájíme a vrátíme zpět do polévky (případně si krátce uvařte čerstvou zeleninu zvlášť). Maso obereme, natrháme (nebo pokrájíme) a dáme zpět do polévky. Dochutíme solí.

PS: do vývaru knedlíčky nedávám, játra fakt jím jen v paštice a navíc knedlíčky polévku zakalí. Do polévky přidávám buď nudle nebo Celestýnky.

Komentáře