Čočka na kyselo

Čočka na kyselo

Vařila jsem 4 porce

Tak, koho by nelákala představa úspěšného nadcházejícího roku po finanční stránce? No myslím, že moc lidí by nepohrdlo přilepšeníčkem. Tak i já jsem dodržela tradici a první den v roce 2019 jsem připravila čočku. Drůbež jsem letos nezvládla (neměla jsem kosti, jinak bych udělala silný kuřecí vývar a z něj vyprošťovací česnečku) tak aspoň, aby se ty peníze prý rozmnožovali. Něco o tradicích jsem vyčmuchala tu.

Každopádně v tom roce 2019 ať se Vás úsměv a dobrá nálada drží, žádné chmury, vařte dobrý jídla, jezděte na krásný výlety, obdivujte přírodou, navštěvujte kamarády a blízké, plňte si sny ….

Suroviny:
Čočka (namočit ideálně přes noc do vody)
Nové koření (dle chuti, já jsem dala 3 kuličky)
Bobkový list 1 ks (nebo dle chuti)
Sůl
Pepř
Cibule 1 větší kus
Hladká celozrnná mouka (na zahuštění cca 2 lžíce)
Česnek (dle chuti, já jsem měla 4 stroužky)
Ocet (dle chuti)
Březový cukr (dle chuti)
Řepkový olej

Začneme cibulkovou jíškou:
Cibulku oloupeme a nakrájíme na jemno. Pánev rozpálíme a nalijeme na ni trochu oleje. Osmažíme cibulku jemně do zlatova. Přidáme mouku a opražíme. Odstavíme a jdeme na čočku.

Namočenou čočku dáme do hrnce (klidně vodu vyměníme), zalijeme vodou (tak akorát, abyste z toho neměli polívku), přidáme bobkáč, nové koření, osolíme a vaříme do změknutí. Je to tak cca 20-30 minut. Vyndáme koření a listí z čočky. Jíšku zalijeme trochou studené vody a rozmícháme. Pomalu vléváme do čočky a přivedeme znovu k varu (musíme povařit a dostat pryč chuť mouky). Dochutíme prolisovaným česnekem (případně znovu povařte aby jste lehce snížili ostrost česneku), octem, cukrem, solí a pepřem. Na pánvi si připravte vejce, případně kvalitní kousek klobásky. Nebo vejce uvařte tvz. na tvrdo (v osolené vroucí vodě vaříme vejce cca 8-10 minut). Čočku jím nejčastěji jen s vejci.

TIP: Je dobrý přidat do čočky jak kyselé tak sladké, přeci jen čočka na kyselo je taková sladko kyselá. Takže nalaďte tu správnou sladko kyselost :)

Komentáře