Jóga, harmonie těla, pohybu a dechu

Jóga, harmonie těla, pohybu a dechu

Už jste někdy slyšeli o józe? Nevíte co si o ní myslet? Já vám povím svůj jógový příběh. Moje cesta začala před pár lety ve snaze o nápravu svého pánevního dna. Ano, problémy mě donutili se nad sebou zamyslet a říct si, že chci pro sebe taky něco udělat. Druhá věc byla, že mě boleli záda ze sezení v práci. Doktorka mi doporučila spoustu věcí (cvičení že jo, no a já nejsem zrovna moc cvičící typ, nebo spíš nebyla jsem), některý byli celkem fajn, jako cvičení na balónech, ale co Vám budu nalhávat v 1+1 cvičit na balónech není značka ideál. Taky mi poradila metodu Doktora Smíška, ehm stejný problém jako s balony. Doporučila mi také Pilátes (na který jsem teď začala chodit, ale o tom až někdy jindy), který byl v té době u nás ve městě beznadějně plný. Tak mě kamarádka přivedla k józe (za což jsem jí nesmírně vděčná, díky Péťo). Já se zamilovala. Konečně způsob cvičení, u kterýho nemám pocit, že se zmrzačím nebo nedej bože zabiju. Někdy mám u jógy dokonce pocit, že moje tělo zvládá aspoň na chvíli vypadat ladně :D

Ano, jóga je cvičení, ale je nejen to. Pro spousty lidí je to životní styl. Pro mě, je to cvičení a relaxace, posouvání svého já. Když potřebuji zpomalit, je tu jóga, když potřebuji dát do těla, je tu jóga. Záleží, co Vy od ní čekáte, co Vás na ní učaruje. Když jsem před lety začínala, měla jsem kilča navíc a zdravotní problémy. První lekce, kterou jsem zkusila, byla Power jóga (tento styl je více zaměřený na silové pozice, trapézové kliky a věřte, že se zapotíte). Nadchnula mě, po první hodině jsem si nesla domů boží pocit a neskutečný smile (úsměv). Dobíjelo mě to, to jsem hledala. Endorfinky fungovali. Začala jsem cvičit pravidelně každou neděli. Odměnou mi bylo velice rychlá úleva od bolestí zad. Konečně svaly začali pracovat a né jen ochabovat ze sezení (tělo je prostě stvořeno pro pohyb a sezení mu nedělá dobře). Věděla jsem, že tento sport vydržím dělat na věky věků. A o tom to je, najít něco co Vás bude bavit pořád. Né jen po čas redukce, zbavení se bolestí nebo čehokoliv co má jen určitý krátkodobý cíl (například hubnutí, je krátkodobý cíl, protože hubnout taky nebudete pravděpodobně celý život atd.). Aby to fungovalo jak má, musí se tomu člověk věnovat.

Jóga je taky relaxace. Byli, jsou a určitě budou dny, kdy člověk potřebuje někam utéct, někam k sobě na podložku a jen být. Neuklízet, nevařit, nepečovat o blízké, na chvíli vypnout od reality a jen dýchat volně. Nádech, výdech, nepřemýšlet, vypnout, naladit se na vlnu dechu a nechat tělo plynout prostorem. V učebnách dost často hraje příjemná hudba, pomalá, relaxační, která Vám pomůže odvést myšlenky k sobě samému od povinností, shonu a donutí Vás na chvíli zpomalit. Jóga se Vám vždy přizpůsobí, podle toho na co máte zrovna chuť, kam se potřebujete zrovna zatoulat v myšlenkách.

Další důležitou věcí, se kterou se při józe setkáte, je dech . Uvědomíte si, jak dýcháte. Většinou zjistíte, že dýcháte špatně, mělce. Ale nelekejte se, trénink dechu je dle mého názoru to "nejhorší" na józe. Mě osobně dlouho trvalo to sladit, tak abych stíhala aspoň trochu dýchat, jak mám a né přesně obráceně než lektorka říká :D (ano, chodím na lekce do studií, myslím, že je to lepší, lektoři mají většinou za sebou spousty kurzů, vědí, co a jak a nenechají Vás cvičit špatně, což do začátku každý potřebuje). Já ze začátku funěla jak lokomotiva a dýchala, jak se dalo. Nějaký nádech, výdech a ještě vše nosem :D jasnýýýý :D to mi přišlo jako kravina. Není to kravina, chce to cvik. Naučit se zpomalit dech, zrychlit dech, udělat pomyslnou dechovou vlnu z břicha přes hrudník až pod klíční kost (tomu se říká plný jógový dech). Chce to cvik, pomůžou Vám k tomu ruce, přikládejte je na ony části těla např. na břicho a trénujte tak dlouho, dokud se břicho nebude nafukovat při nádechu a vyfukovat při výdechu. Pak pokračujte na hrudník a pak pod klíční kosti. Tak a teď to všechno projte, nádech by měl být do břicha, pak do hrudníku a pod klíční kosti, výdech z pod klíčních kostí,z hrudníku a naposledy z břicha. Tak a teď jste pravděpodobně udělali svoji první dechovou vlnu. Tak co, jaký je Váš běžný dech? Hluboký? Mělký? Dýcháte krátce? Nebo naopak dlouze?

Pokud se bojíte, nebo stydíte navštívit lekce (což je samozřejmě zbytečné protože v každém jógovém centru Vás přivítají mile, většinou Vám zapůjčí veškeré pomůcky) hledejte si na youtube videa, učte se pozice správně provádět. Je to důležité pro zbavení se bolestí (když budete cvičit špatně můžete si ublížit). Hledejte si důvěryhodné zdroje informací, kupte si kvalitní literaturu a pozice nastudujete. Při jakémkoliv sportu, když nebudete dodržovat správný postup, postoj, dýchání atd. se můžete velmi lehce zranit, stejně tak při józe se můžete natáhnout, zablokovat nebo bůh ví co. Respektujte se a nejděte do toho bezhlavě. Ať Vás počáteční nadšení nevyřadí z provozu. Další co jsem velice rychle pochopila, že při józe je dobré nechat ego doma. Myšlenky jako, to přeci zvládnu taky, nevypadá to náročné, nemusí dopadnout dobře. Mějte na paměti, že co ukáže lektor, který cvičí denně, několik hodin, několik dní v týdnu nemusíte zvládnout na poprvé, bohužel ani na podruhé. Některé pozice třeba nedáte nikdy. Každopádně o tom jóga není. Moje ego teda utrpělo velice rychle, některé pozice i po několika letech občasného cvičení (necvičím denně) prostě nedám. Jsou ale pozice, který jsem před lety nezvládla a teď už jsou pro mě běžné. Problémový cvik byl třeba Pluh, dostat nohy za hlavu, aby mi prsa a břicho nedrtilo orgány a neznemožňovalo dýchání byl prostě trest a né blahodárná pozice. Teď už pluh dám (a né jen proto, že už nemám takovou pneu a bohužel ani prsa, co Vám budu nalhávat, prsa jsou tuk,a když není tuk, není dekolt), nejsem takový prkno jako na začátku. Prostě, pokrok nezastavíš a určitě poznáš s každou lekcí jak se dostáváš dál. Jak zvládáš lépe pozice, naučíš se lépe krotit dech a lapit myšlenky.

Co je na jógu potřeba? V první řadě chuť, jako číslo dva, pohodlné sportovní oblečení (jakékoliv, nemusíte mít Nebbia, Nike, Adiddas ani jiný štýlový značky) a jako trojka (v dost centrech Vám podložku půjčí) je dobrá podložka. Případně láhev vody podle dynamiky, kterou do toho dáte (třeba u Power lekce piju, u relaxační lekce ne). Nic víc netřeba, jóga se cvičí bosky anebo ve speciálních ponožkách, který nekloužou (maj ve spod takový protiskluzový ďublíky). Při józe potřebujete stát pevně, mít oporu a nepotřebujete, aby Vám to podkluzovalo. Já osobně cvičím vždy na boso, ponožky mi nesedí. Teď už jsem si připlatila a koupila si kvalitnější podložku, takže opravdu na boso je to pro mě nejpohodlnější. Pokud se bojíte investice a nevíte, jestli Vás bude jóga dlouhodobě bavit, půjčujte si podložky v centrech. Při praxi poslouží jistě i trávník nebo podlaha (a ručník, abyste si případně vypodložili kolena a l
okty) nicméně podložka je podložka. Každopádně, moje zkušenost je taková, že první podložku co jsem si koupila byla úplně obyč, za 250 Kč. Klouzala a po cca roce se začala drobit, každopádně posloužila. Zkoušela jsem také podložky v centrech a nakonec zainvestovala s trochou nedůvěry do Yoggys. Co na ni říkám? Pecka! Nepotřebuji protiskluzový ponožky, ani rukavice (protože na obyč podložce se mi potili ruce a klouzalo mi to). Naopak, spocený ruce vůbec této podložce nevadí. Mám maximální pohodlí při pozicích na kolenou i na rukou (levná podložka se velice rychle promáčkla a musela jsem se vypodložovat ručníky) jelikož je podložka jinak řešená a z jinýho materiálu než předchozí levná verze. Co je bonus, je ekologicky zlikvidovatelná. Takže za sebe můžu říci, že připlatit se tady opravdu vyplatilo.

Další věc, se kterou se při Vaší praxi setkáte je pojem Asána. Co to ta Asána je? Je to pozice, ve které se zrovna nacházíte. Různé pozice mají své názvy např. jak jsem již zmiňovala, pozici v leže s nohami za hlavou, neboli pozice Pluhu, neboli Halásana. Úplně základní, je pozice Hory, neboli Tadásána, kdy stojíte ve vzpřímeném postavení, s nohami v šíři pánve, s rukama spojenýma před hrudníkem v pozici modlitby, palce se dotýkají hrudníku u srdce. S touto Asánou se pravděpodobně setkáte už při své první lekci. Stejně tak jako s pozicí Mrtvoly Šavásany, kdy ležíte na zádech s rukama volně od těla, s dlaněmi ke stropu a s nohami volně nataženými do každého rohu podložky. Je to závěrečná pozice, ve které Vás lektor povede k cílené závěrečné relaxaci.

Zaslechli jste při lekci slova Namasté? Nebojte nenadávájí Vám, naopak, je gestem pokory.
"Nama" znamená poklonit se
"as" znamená já
"te" je tobě
V doslovném překladu Namasté znamená "pokloň se mně" nebo "já se klaním tobě."

Poslední věcí, z těch prvních základních novinek na první lekci jógy, co Vás ještě může zaujmout, je sestava cviků, neboli Asán ( jak jsme si vysvětlili výše) seskládaných do určitých posloupností. Tyto sestavy mají své názvy jako je např. pozdrav slunci (Surja Namaskara) nebo naopak pozdrav měsíci (Chandra namaskara). Pravděpodobně s pozdravem slunci a jeho několika variacemi se budete setkávat, jak při pomalých, tak při dynamických lekcích. Pozdrav jednička je složen zpravidla z pozice Hory (Tadásána), Hlubokého předklonu, Rovného předklonu, Prkna (Vašisthásana), Kobry (Bhudžangásana), pozice Psa hlavou dolů neboli Střechy (Adhó mukha švánásana), Hlubokého předklonu a opět skončíte v Hoře. Pozdrav dvojka je vylepšen o pozice např. Židle nebo Bojovníka. Pozdrav měsíci je už podstatně méně častý, já osobně jsem ho cvičila jen asi 2x. Je to pozdrav, který Vás má pozitivně naladit ke spánku a usnadnit usínání.

Myslím, že na seznámení s jógou by to pro dnešek stačilo. Pokračovat budeme třeba tím jaké druhy jógy existují.

Komentáře